ورشات في كلية اللاهوت

الكاتب: iusta | تاريخ: ١ ديسمبر ٢٠١٨

ONDKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ, İLAHİYAT FAKÜLTESİ ATÖLYE ÇALIŞMALARINA DAİR

 

A- TEMEL İSLAM BİLMLERİ BÖLÜMÜ

  1. TEFSİR

Tefsir atölyesi toplamda sekiz haftadan oluşan bir programdır. Programın ilk dört haftasında alanın ilkleri ve bazı önemli literatür eserleri katılımcılara sunulur. Örneğin ilk müfessirler, ilk Kur’an sözlükleri ve ilk dönem tefsir eserleri. Sonraki dört haftada ise Tefsir bilimi için çok önemli bir yere sahip Arapça metin okuma çalışması yapılır. Bu bağlamda Fadıl Salih Samerrâî’nin Es’ile Beyâniyye fî’l-Kur’âni’l-Kerîm adlı kitabından bazı pasajlar okunmaktadır.

Arş. Gör. Mustafa Sait Kaplan,

  1. ARAP DİLİ VE BELĞATI

Arap dili atölye çalışmalarında her hafta derse giren araştırma görevlisi internetten veya diğer çeşitli kaynaklardan seçtiği modern metni öğrencilerle birlikte okumuş ve metinde geçen modern dil üslupları üzerinde durulmuş bunlara dair uygulama ve alıştırmalar yapılmıştır.

Arş. Gör. Mustafa Kartal, Mehmet Köklüdağ, İsmail Temiz, Yusuf İbrahim Yücel

  1. İSLAM HUKUKU

İslam Hukuku atölyesi, 1. ve 2. dönemler için farklı içeriklerde tasarlanmıştır. Katılımcıların talepleri doğrultusunda 1. dönem gündemdeki tartışmalı dini konular, görüş sahiplerinin iddiaları çerçevesinde ele alınmış, görüşlerin delilleri tetkik edilmiştir. İlgili alanda yazılmış makaleler ve özellikle konunun terimlerini derinlemesine ele alan kitap bölümleri ile içerik zenginleştirilmiş ve katılımcıların konuyu bütünlük içerisinde kavramaları sağlanmaya çalışılmıştır. Söz konusu problemler ile ilgili fetva hatlarına gelen sorulara zaman zaman yer vermek suretiyle katılımcıların teorik tartışmalarını ele aldığımız konuların gündelik hayattaki karşılığını görmeleri hedeflenmiştir. Ayrıca İslam Hukukunun klasik kaynaklarına aşinalık kazanma ve bu kaynaklarda konunun ele alınış şekillerini görme, araştırma yetisi kazanabilmeleri amacıyla ufak çaplı araştırma görevleri verilmiştir. 1. dönemin son atölyesi bu hafta gerçekleştirilecek olup 2. dönem klasik fıkıh metni okuma becerisi kazandırılması adına Mevsilî'nin el-Muhtar adlı eseri okunacaktır.

Arş. Gör. Büşra Nur Duran, Arş. Gör. Şule Güldü

  1. TASAVVUF

Tasavvuf atölyesinde öncelikle alanın ana kavramları, Osmanlı dönemi ve Cumhuriyet Türkiyesi'nde Tasavvuf Tarihinin serencâmı mülahhas olarak sunulmakta, sonraki haftalarda Tasavvuf Tarihi tarîkat pîrlerinin biyografileri üzerinden ele alınarak yeri geldikçe tasavvuf problemlerine temas edilmektedir. Ek olarak her hafta tasavvufun mihenk taşı olan klasik eserlerden ve âsitâneler şehri olması hasebiyle İstanbul'daki tekkelerden biri görselleriyle sunularak katılımcılara hem literatür bilgisi hem de tekke kültürü kazandırmak amaçlanmaktadır.

Arş. Gör. Fatıma Elif Kavasoğlu

  1. KELAM VE MEZHEPLER TARİHİ

Kelam ve Mezhepler Tarihi ile ilgili güncel makaleler tarihsel değişim ve dönüşümler göz önünde bulundurularak tahlil edilmekte, yeni bir perspektif ortaya koymaya çalışılmaktadır. İçinde bulunduğumuz dönem de dahil olmak üzere geçmişten bugüne süregelen tüm kelam bahislerinin inanan bireylerin hayatına olan etkisi çeşitli açılardan incelenmektedir. Bu süreçte öğrencilerin konuyla ilgili herhangi bir problemi analiz, yorum ve çözüm becerilerinin artırılması hedeflenmektedir.

Arş. Gör. Enes Er, Arş. Gör. Zübeyir Üçtaş, Arş. Gör. Merve Saçıkara

  1. HADİS

Hadis atölyesinde her hafta söz konusu ilmin bir meselesi ele alınmaktadır. Önceden tespit edilen makale, kitaplar okunarak gelinmekte, haftada bir gün bu konu üzerinde tartışma yapılmaktadır. Beyin fırtınası mantığıyla konuya dair ortaya atılan görüşler olumlu-olumsuz yönleriyle tartışılmaktadır. Böylece bir taraftan öğrencilere hadis ilmine dair bir nosyon verilirken diğer taraftan ileride akademik düzeyde çalışma yapmak isteyenlerin önü açılmaktadır.

Arş. Gör. Recep Köklü

B- FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ BÖLÜMÜ

  1. DİNLER TARİHİ

Dinler tarihi atölyesinde Dinler Tarihi alanındaki tarihi ve güncel meselelere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek ve bu alanda yüksek lisans yapmak isteyen öğrencilere uzmanlık alanıyla ilgili araştırma yöntemleri verilmektedir. Bu bağlamda öğrencilere öncelikle alanla ilgili temel eserler tanıtılır ve bir hafta kitap/makale ve bir hafta film tahlili olmak üzere özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme ve uygulayabilme becerisini kazandırılır. Bunun yansıra atölye vasıtasıyla öğrencilere Dinler Tarihi alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme kabiliyeti kazandırma amaçlanmaktadır.

Arş. Gör. Merve Ar

  1. DİN SOSYOLOJİSİ

Din sosyolojisi atölyesinde alanın temel ve güncel konularına dair kitap, makale, film gibi farklı kaynaklar kullanılarak sosyolojik durumlara ve kavramlara yönelik yeni perspektifler oluşturulması hedeflenmektedir. Bu doğrultuda bireylerin hem gündelik hem akademik düzeyde yorum ve değerlendirme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Arş. Gör. Sümeyye Aydın

  1. DİN EĞİTİMİ

Din eğitimi atölyesinde, öğrencilerin mezun olduktan sonra muhtemel istihdam alanları düşünülerek, onların eğitim-öğretim konusunda yeniliklere açık ve farklı bakış açılarına sahip birer eğitici olmalarını sağlamak amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda genel eğitim, din ve ahlak eğitimi ve değerler eğitimi konusunda farklı öneriler sunan kitap, makale, video vb. materyaller tespit edilerek, buradan elde edilen bilgilerin alanda kullanılabilirliği tartışılmaktadır.

Arş. Gör. Elif Sobi

  1. DİN PSİKOLOJİSİ

Din psikolojisi atölyesinde film, makale ve kitap analizi yapılmakta, güncel bilimsel araştırmalar ve modern psikoloji doğrultusunda öğrencilere eleştirel düşünme ve analiz yeteneği kazandırılması amaçlanmaktadır.

Arş. Gör. Sebiha Yıldız, Arş. Gör.Tuba Taşdemir

  1. DİN FELSEFESİ

Din felsefesi atölyesinde ilk haftalarda din felsefesine giriş yapılmış ve din felsefesinin tarihçesi ele alınmıştır. Takip eden haftalarda bir hafta film tahlili bir hafta resim, karikatür veya fotoğraf üzerinden din felsefesi konularıyla ilgili öğrencilerden yazı yazmaları talep edilmektedir. Bu yazılar üzerinde atölyede değerlendirmeler yapılmaktadır. Bu şekilde öğrencilerin akademik ve felsefi bir üslupla yazı yazmayı geliştirmeleri amaçlanmaktadır.

Arş. Gör. Gülsüm Turhan

  1. FELSEFE

Felsefe Atölyesi'nde 8 haftalık bir program uygulanmaktadır. Atölye çalışması, katılımcıların akademik üsluba uygun felsefi bir yazı yazabilmelerini hedeflemektedir. Bu bağlamda katılımcılardan belirli bir görsel imajdan hareketle, bu imajın çağrıştırdığı kavramlara dair beyin fırtınası yapmaları istenmiş, bu kavramlardan birinin seçilerek özgün yaklaşım ve sorularla 2 ila 8 sayfa arası bir yazı yazmaları talep edilmiştir. Bu yazı bağlamında katılımcıların giriş paragrafları irdelenmiş, eleştirilmiş ve revize etmeleri sağlanmıştır. Yazıların ikmalinden sonra bir fanzin olarak çoğaltılıp katılımcılara ve talep edenlere verilmesi planlanmaktadır. 8 haftanın biri yazı faaliyetine katkı maksadıyla (Babettes Gæstebud) (1987) filminin felsefi yorumlanmasına ayrılmıştır. 28 Aralık 2018 Cuma günü atölyenin son buluşmasının gerçekleştirilmesi planlanmaktadır.

Arş. Gör. Halil İbrahim Doğramacı

C- İSLAM TARİHİ VE SANATLARI BÖLÜMÜ

  1. TÜRK İSLAM EDEBİYATI

Türk-İslam Edebiyatı/Şiir Atölyesi’nde önceden belirlenen şiirlerden hareketle “yapı, anlam, imge” gibi konular tartışılmakta; katılımcılarla birlikte şiir tahlilleri yapılmaktadır. Atölyede katılımcıların şiir üzerine düşünmeleri, şiirin kurgusunu ve estetik yapısını yorumlamaları beklenmektedir. İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin yanı sıra farklı fakültelerden de katılımcıların yer aldığı atölye çalışmaları 2. dönemde de devam edecektir.

Arş. Gör. İlhan Yıldız, Arş. Gör. Rabia Doğru

  1. TÜRK DİN MUSİKİSİ

Türk Din Musikisi atölyesi kapsamında müzik yeteneğine sahip öğrencilerimizle koro çalışması yapılmaktadır. Bu bağlamda dini musikinin en çok bilinen ve kullanılan türlerinden biri olan "ilahi" formundaki eserlerden Hicaz, Nihavend ve Nikriz makamında bazı örnekler seçilerek öğrencilere enstrüman eşliğinde okutulmaktadır. Bu çalışmalar yeterli olgunluğa eriştiğinde bir dini musiki konseri şeklinde fakültemiz konferans salonunda müziksever dinleyicilere sunulacaktır.

Arş. Gör. Senem Arslan

  1. SANAT TARİHİ

Sanat tarihi atölyesinde öncelikli olarak arkeoloji-sanat tarihi terminolojisi üzerinde durularak, mimari plan okuması ve strüktüre ait bazı öğelerin daha iyi kavranması amaçlanmaktadır. Ardından resim ve mimari olmak üzere iki aşamalı bir program uygulanmaktadır. Kubbe gelişimini takip etmesi amacı ile Karahanlılardan itibaren kronolojik bir şekilde başlanarak Erken-Klasik-Geç dönemleri kapsamak üzere Selçuklu ve Osmanlı mimarisi görseller eşliğinde incelenerek alana dair kaynak okumalarına yer verilmektedir. Atölye kapsamında Selçuk Mülayim “İslam Sanatı”, Turgut Cansever “Mimar Sinan”, Suut Kemal Yetkin “İslam Minyatürünün Estetiği” gibi eser okumalarına yer verilmektedir.

Arş. Gör. Ezgi Özkan

  1. İSLAM TARİHİ

İslam tarihi atölyesi içerisinde bulunan ogrencilere İslam tarihi ve medeniyetinin daha iyi anlaşılması, tarih içerisinde ortaya konmuş tüm güzelliklerin yanında problemli konuların da ele alınıp bir bakış açısı kazandırılması için haftalık olarak kitap veya makale tahlilleri yaptırmakta ve bu tahliller neticesinde öğrencilerin eleştirel düşünce yeteneği kazanması ve düşüncelerini ifade etmek üzere özgür bir ortamın sağlanması amaçlanmaktadır. Bunun yanısıra atölyeden sorumlu araştırma görevlilerinin tecrübe ve bilgi aktarımları sayesinde de öğrencilerin gelişimlerine yönelik katkı sunulmaktadır.

Arş. Gör. Osman Curuk, Arş. Gör. Mansur Özgül, Arş. Gör. Şeyda Nur Ersöz